vyšetření sluchu 2

Vady sluchu

9.5.2016

Činnost sluchového orgánu je činností velice složitou. Kterákoliv část sluchové dráhy se může poškodit a být příčinou sluchové vady. Závažnost vady však velice závisí právě na tom, kde vznikne.

Z hlediska fyziologického dělíme vady sluchu podle místa vzniku na dvě základní skupiny. Dojde-li k nějaké poruše v mechanické části sluchové dráhy (vnější nebo střední ucho), je narušen převod zvukových vibrací do hlemýždě. Proto takové vady nazýváme vady převodní.

Dojde-li k nějakému poškození ve vnitřním uchu nebo ve vyšších patrech sluchové dráhy, je narušeno vnímání (percepce) zvuku. Takovým vadám říkáme vady percepční nebo též někdy senzoneurální.

Je samozřejmé, že se vyskytují i kombinované vady sluchu, na kterých se podílí jak převodní, tak percepční složka.

Z hlediska doby vzniku dělíme vady sluchu na vrozené a získané.K vrozeným dochází v důsledku dědičnosti nebo v době zrání plodu a dítě se s takovou vadou narodí. Získané vady vznikají až po narození a i zde je z hlediska možností rozvoje mluvené řeči kritická doba vzniku, která rozhoduje o tom, zda je získaná vada prelingvální, nebo postlingvální. Vrozené i získané vady mohou být jak převodní, tak percepční.

Speciální kategorií vad sluchu jsou vady dědičné. Děddičnost vady však v žádném případě neznamená, že by se s ní dítě již muselo narodit. Jsou dědičné vady sluchu, které se projeví třeba až v dospělosti.

inzerce
Úvodník

Vážení čtenáři,

většina nových článků na portálu koresponduje s tématem prvního letošního vydání tištěného čtvrtletníku Dětský sluch, které jsme věnovali rodině a rodinným vztahům, jež jsou pro rozvoj dítěte nejdůležitější.

Rodiče, ale i další rodinní příslušníci jsou těmi prvními, od kterých dítě přijímá informace o světě, ale i o sobě samém. Každý článek rodiny je důležitý, každý má svou roli a svůj význam, které se mění v jednotlivých životních etapách. Čím více blízkých, kteří rodinné vztahy utvářejí, dítě kolem sebe má, tím bezpečněji a pozitivněji svět přijímá. Není to ale samozřejmě tak,že by rodiče měli zapomenout sami na sebe a měli vše podřídit dítěti. Jak vztahy vyvažovat a vytvářet rodinné mapy, se můžete dočíst v rozhovoru s terapeutkami Klárou Konvalinovou a Ivou Rainerovou „Maminka má stejnou cenu jako dítě“.

Já ve své praxi vidím, že všichni rodiče mají snahu pro své dítě zajistit ty nejlepší podmínky, jen se v dnešní uspěchané době často stává, že se zapomínají zastavit a věnovat dost času k zamyšlení se nad tím, jak o vztahy pečovat. Jak najít dost možností pro společně prožité chvíle, nejen s dětmi, ale i s širší rodinou – a vůbec nevadí, že mezigenerační názory mohou být rozdílné.

Doufám, že vám články věnované rodinným vztahům přinesou inspiraci a případně zamyšlení nad vaší vlastní mapou, nad tím, kdo kdy z vašich blízkých byl a je důležitý, pro kolik lidí jste důležití vy, a co pro to děláte.
Pokud byste si chtěli četbou odpočinout a nahlédnout na vztahy v rodině s humorem, doporučuji knihu Petra Šabacha „Babičky“.

Příjemné a inspirativní čtení vám přeje


Mgr. Jana Fenclová
ředitelka CDS Tamtam o.p.s.

Sociální sítě

Zůstaňte se námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Facebook
Nejnovější trendy a aktuality
YouTube kanál
Zajímavé reportáže a rozhovory
Partneři
Partneři-2 Partneři-4 cez 4 malý sirda úřad vlády 2
inzerce
Copyright © 2015-2017 Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. se sídlem Hábova 1571/22, 155 00 Praha 5 – Stodůlky IČ: 00499811. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s., zakázáno.